Éves visszatekintés és tervezés

In Célok
Görgess lejjebb

Hamarosan itt az év vége amikor is a legtöbben megtesszük következő éves fogadalmainkat illetve megalkotjuk terveinket. Nagyon talán nem lövök mellé azzal, ha azt gondolom nem ez lesz az első eset amikor ilyet teszünk, de az már egy más kérdés, hogy abból végül a korábbiak során mit vittünk végig illetve kérdéses egyáltalán az is, hogy azokat mennyire tudatosan terveztük meg.

A következőkben két utat is felkínálok, ha tervezni szeretnél. Az egyik út alapfeltétele, hogy már erre az évre is tervekkel futottál neki, így át tudod tekinteni az elmúlt évedet ilyen szemszögből is. A másik út akkor állhat közelebb hozzád, ha ez lesz az első éved amikor terveket fogsz kitűzni magadnak úgy, hogy azokat tudatosabban rögzíted illetve gondolod végig. Fontos a teljes folyamat során, hogy legyünk őszinték magunkhoz, nem baj ha valami nem sikerült, ne haragudjunk magunkra, ne ítélkezzünk magunkban.

Rögtön az elején szeretném kiemelni, hogy a tervezés nem egy pár perces folyamat, ezért az ünnepek és az azzal járó szünet a mindennapi rohanásban egy kitűnő alkalmat nyújt ennek elkészítésére. A rövidebb tervhez is véleményem szerint szükséges lesz legalább 30 percre, de ha ennél többet tudunk erre szánni, akkor azzal csak nyerhetünk.

És még valami. Ha azt gondolod most magadban, hogy „nem akarok tervezni, hiszen annyi minden kiszámíthatatlan”, akkor azt kell mondjam igen, ez így van. A dolgok változhatnak és változhatnak, de a tervezésnek nem az a célja, hogy valami szigorú tervhez kössük magunkat, sokkal inkább csak arról szól, hogy adjunk egy olyan keretet a következő évünkben, ami által mi magunk tudunk fejlődni és tovább haladni az életben. Mondhatjuk azt is, az idő megváltoztat dolgokat, de Te magad is tudsz változtatni azokon. A tervezés ebben segít és abban, hogy ne a véletlentől várjad azt, hogy neked azáltal jobb lesz.

Időt szánni magadra és elkészíteni ezt a tervet könnyen lehet azt fogja okozni, hogy ez lesz a legjobb éved életedben. Soha nem késő elkezdeni.

Mert ezt bárki elkészítheti

Nem kell semmi komolyabb előkészület vagy tudás ahhoz, hogy ezt elkészítsük évről-évre, így a most leírtakat bárki könnyedén alkalmazhatja akár most is.

Azt már az elején fontos megjegyezni, olyan célt, amely nem mérhető valamilyen formában, azt érdemes kerülni. Ilyen cél hogy boldogabbak legyünk, több pénzt keressünk. Ezek nem célok hanem álmok. Nem gondolom, hogy ne lenne olyas valaki, akinek az lenne a célja hogy szomorúbb legyen, vagy kevesebb pénzt keressen jövőre, ráadásul nem is pontosan részletezett célok ezek, de még csak nem is mérhetők. Szerencsére az éves terv sikere csak egy valakitől függ, Tőled.

Hogyan kezdjünk neki?

A legjobb, ha nem akarunk ezen gyorsan túl lenni, és tudunk időt szánni arra, hogy ezeket átgondoljuk, akár részletesen is. Normál esetben egy egész december szólhat arról, hogy visszatekintünk és tervezünk, így minden nap 20-30 percet szánhatunk nyugalomban arra, hogy a hosszabb listán áthaladjunk. Ha tudunk időt szánni arra, sok olyan érzést, múltbeli eseményt és jövőbeli lehetőséget elővehetünk, amelyből tanulni tudunk vagy általa részletesen felkészülhetünk.

Ha nincsen vagy nem tudunk (akarunk) ennyi időt szánni erre a „kihívásra (magunkra), akkor a rövidebb áttekintéssel is haladhatunk, már azzal is előrébb leszünk, mint ha egyáltalán nem gondolnánk tervszerűen át a lentieket.

Mielőtt elkezdenénk megvizsgálni a mostani évet illetve tervet készíteni a következő évre, véleményem szerint két fontos dolgot át kell tekinteni illetve gondolni előtte. Kezdésként töltsünk el azzal egy kis időt, hogy létrehozunk kategóriákat, amelyekbe csoportosíthatjuk majd a célokat és eredményeket. Én az alábbi kategóriákat választottam:

Tanulás, Utazás, Egészség, Kapcsolat, Pénzügyek, Munka, Szórakozás, Gyerekkel kapcsolatos dolgok

Majd válasszunk ezekhez olyan metrikákat, amelyekben mérhető válik a haladásunk. Azért fontos ezeket már most átgondolni, mert ennek segítségével tudjuk majd rögzíteni azokat az adatokat, tényeket, amelyek segítségével visszatekinthető lesz a haladásunk.

  • Utazás. Mennyiszer utaztunk az évben, mennyi országot látogattunk meg
  • Pénzügyek. Mekkora összeget sikerült megtakarítani a céljaink eléréshez, a nyugdíjas éveinkre / a terv
  • Munka. Főbb projektjeim száma, amit megcsináltam, elértem
  • Egészség. Sportolással eltöltött napok száma
  • Írás. Postok száma
  • Kapcsolat. Azon személyek száma, akikkel folyamatosan tudtam tartani a kapcsolatot
  • Szórakozás. Elolvasott könyvek száma, színházi események száma
  • Tanulás. A sikeresen elvégzett kurzusok száma, azzal eltöltött hasznos idő.
  • Szokások. Mennyi szokást tudtam kialakítani, mennyi volt tervezve
  • Gyerekek. Az együtt eltöltött minőségi alkalmak és idők

A másik ilyen pont, amivel fontos időt eltöltenünk, mielőtt tovább lépnénk, hogy átgondoljuk, pontosan kikké is szeretnénk válni, milyen személyekként tudjuk elképzelni magunkat a jövőben.

Ezzel kapcsolatosan írtam itt, ezért nagyon ajánlom ennek átgondolását is. És most jöhet a következő lépés.

A rövidebb út, a visszatekintés

Ahhoz hogy nekikezdjünk ennek, először érdemes két kérdést feltenni, amelyre jó esetben 6-8 témát tudunk felhozni, de ne érezzük magunkat rosszul, ha ennél kevesebb jön össze. Ez egy jó alkalom arra, hogy kicsit átgondoljuk, hogyan telt a múlt évünk, milyen nagyobb események voltak.

  • Mi ment jól ebben az évben?
  • Mi nem ment jól idén?

Fontos tudatában lenni, hogy ennek nem az a célja hogy rosszul érezzük magunkat azért, mert esetleg mi és mennyi minden nem úgy alakult, ahogyan elterveztük. Ha belegondolunk ez akár lehet normális is, hiszen nem tudtuk hogyan kell ezt jól csinálni. A cél inkább az, hogy megtaláljuk azokat a területeket vagy okokat, amelyekből tanulni tudunk a jövőre nézve.

A fenti listát segítve a legjobb az, ha egyszerűen kezdünk neki. Elég egy papír és ceruza, vagy egy Notepad. A lista elkészítésére személyenként eltérő mennyiségű idő szükséges, de legalább 20-30 percet adjunk magunknak arra, hogy áttekintsük az előző évünket.

Tehetjük ezt úgy, hogy felírjuk a hónapokat, majd megvizsgáljuk azokban mi történt velünk. A listán lehetnek utazások, elért eredmények, nagyobb eseményeket.

A hosszabb út, a visszatekintés

Amennyiben szeretnénk egy kicsit jobban belemenni a mostani év áttekintésének, esetleg volt már egy tervünk, amin végig tudunk menni, akkor a következő kérdések segíthetnek abban.

Ha készen a lista, akkor már tudjuk is csoportosítani a fentiek szerint.

  • Mi ment jól ebben az évben?
    • Mi(k) volt(ak) a legnagyobb cél(ok) amit sikerült elérni?
    • Milyen szokásbeli változásokat sikerült elérni?
    • Mire tudunk büszkék lenni?
    • Mit csináltunk jól? Kis sikerek
    • Milyen vidám események történtek veled?
    • Hol hoztunk jó döntést?
    • Mit tanultunk ezekből az apró vagy nagyobb győzelmekből amit megtartanánk jövőre is?

Nem szükséges egy részletes lista, pár mondat is elegendő az elért sikerek és tanultakkal kapcsolatosan.

  • Milyen küzdelmeid voltak idén?
    Ismét fontos kiemelni, hogy nem az a cél hogy bűnösnek vagy rosszul érezzük magunkat, ez a tanulásról szól!
    • Listát készíteni azokról a nehézségekről, amelyek tavaly történtek (betegség, amely eltérített minket átmenetileg, küzdelem a pénzügyekkel, a gyerekfelügyelettel, az idővel és feladatokkal)
    • Lista azokról a területekről, ahol nem értünk el sikert. (Jegyezzük fel ha érzések merülnek fel bennünk míg a listát készítjük illetve átgondoljuk ezeket, esetleg ha szégyent érzünk, hiszen ezt az érzést el kellene engednünk jövőre)
    • Lista azokról a dolgokról, amelyek a legnagyobb fájdalmat okozták neked, vagy okoztak másoknak
    • Lista azokról a szokásokról amelyeken változtatni akartunk de nem sikerült (egészséggel, kreativitással, hatékonysággal kapcsolatosan). Mi volt a gond, amiért nem sikerült?
    • Mit tanultunk ezekből a küzdelmekből amelyeket fel tudunk használni jövőre?

Ismét. Nem szükséges részletes lista, elegendő csak pár mondat vagy gondolat.

Tervezés a jövő évre

Az alábbi négy lépéses lista segítségével kezdhetjük meg a következő évünk tervezését.

  1. Mit szeretnénk az élettől, mit szeretnénk elérni?
  2. Kikké szeretnénk válni, mit engednénk el ami visszatartott minket?
  3. Milyen törekvéseink vannak a jövő évre?
  4. Nézzük át a listát

Egy olyan listát érdemes készíteni, ahol a törekvéseink jelen vannak, ahogyan el szeretnénk tölteni a következő évet.

Segíthetnek ebben az alábbi gondolatinditó kérdések is

  • Ha bármilyen életet elő tudnánk teremteni, amit csak szeretnénk, akkor mi lenne az, hogyan nézne ki? Kikké válnánk ha minden nehézségünket letehetnénk? Ha bármit megalkothatnánk, mi lenne az?
  • Ha az életünket tiszta lappal tudnánk kezdeni, milyen dolgokat csinálnánk reggel, napközben és este, amit szeretnénk?
  • Mit hoznánk létre jövőre? Egy könyv, egy új üzlet, napi meditáció, új barátok?

Írjunk ezekre pár gondolatot, járjuk körbe a témát.

Ha van olyan listánk, amely arról szól mitől szabadulnánk meg, engednénk el, akkor képzeljük el azt az énünket, aki ezt megteszi. Éljük bele magunkat abba, hogy mit érez, hogyan viselkedik.

Szeretnél valamin változtatni, ahogyan munkahelyeden viselkedtél vagy érezted magad, esetleg azon ahogyan otthon? Szeretnél azon változtatni, magadról hogyan gondolkodsz, tenni saját magadért? Szeretnél rendszeresen olvasni, időt szánni a kreativitásodra, minden nap venni egy relaxációs fürdőt, meditálni?

Készítsünk tehát egy listát arról, kiegészítve pár gondolattal, hogy mit szeretnénk a jövő évtől, milyen céljaink vannak. A célok legyen konkrétak, mérhetők.

Szánjunk erre időt.

Ha készen vagyunk a listával, jelöljünk meg pl. kettőt azon (vagy amennyit gondolunk), amelyek a legfontosabbak a következő évben. Írjunk mellé valamit, amivel jelölni tudjuk, hogy ezeket a szinte kötelező célok.

A többit tegyünk át egy „későbbi” listára. Ergo elengedjük őket most és elrajuk őket későbbre amikor lehetőségünk lesz azokon dolgozni. Nem kell álmaid egyik részét sem elengedni, csak picit félre kell tenni azokat hogy egyelőre azokra tudjál fókuszálni, ami valóban nagyon fontos számodra.

Nézzed végig ismét a listát. Van esetleg olyan, amit a fontosból át tudsz tenni a későbbi listára? Akár úgy, hogy csak 3 vagy 6 hónap múlva kezdesz neki? Érdemes ezt átgondolni, mert ha kevesebb célt tartunk a fontos listán, akkor jobban is tudunk fókuszálni azokra.

A tervünk további bontása

Amennyiben készen vagyunk a listánkkal, elkezdhetjük azt tervezni, hogyan és hova férnek azok be a mindennapjainkba.

  1. Nézzed végig a fontos listát, és gondold át hova férhet az be az adott napon vagy héten
  2. Hogyan fogja ez a változás kitölteni az évedet, azaz ne próbálj meg mindent egyszerre
  3. Az elszámolhatóság egy nagy segítség tud lenni, esetleg gondoljad végig kik tudnak neked ebben segítségedre lenni.
  4. Állíts be emlékeztetőket amely segít visszatekinteni időnként a listára és áttekinteni azt, hogyan haladsz. Ezt akár a naptárba is megteheted magad számára.

Éld az életet úgy ahogyan szeretnéd, legyél az a személy akivé szeretnél válni.

Most nézzük át a legfontosabb törekvéseink listáját és helyezzük el a napjainkban vagy a hetünkben. Pontosan mikor tudsz majd időt szentelni annak, amit kitűztél magadnak? Például mikor fogod meglátogatni a nagyszüleidet, szüleidet ha fontos számodra, hogy több és tudatosabb időt tölts szeretteiddel, mikor lesz időd sportolni, főzni avagy bármi, ami számodra jövőre fontos.

Egy jó lehetőség, ha előveszel egy naptárt és befoglalsz magadnak időt az adott napra vagy hétre.

Pl.
05:00 – 06:00 – Olvasás
06:00 – 07:00 – Fürdés, relaxáció
07:00 – 08:00 – Készülődés, munkába indulás
08:00 – 12:00 – Fókuszált munkavégzés (ha van lehetőséged, akkor blokkokban megbontva)
és így tovább

Ez egy általános és nem kőbe vésett lista, nyilván alakítható az életünknek megfelelően, de érdemes abban időt foglalni magunk számára, annak a személynek is, akik jövőre lenni szeretnénk.

Természetesen nem kell hogy ilyen pontosan bontott lista legyen, ha ez minket frusztrál, lehet csak egy lazább lista is, mint pl.
Hétfő: Edzés
Kedd: Tanulás
Szerda: Edzés, találkozás barátokkal
Csütörtök: Kreatív idő
és így tovább

Mindezek után nézzük át hogyan fogják ezek kitölteni a teljes évünket. Fontos, hogy ne dolgozzunk mindenen egyszerre, a legjobb ha mindig egy-egy dolgot választunk és minden hónapban beemelünk valamit mellé, szigorítunk azon és tovább dolgozunk, vagy ha úgy érezzük végeztünk vele, akkor mást emelünk be. Lehet minden hónapban egy-egy olyan terület, amelyre kiemelt figyelmet szeretnénk szánni.

Pl.
Január: Tanulás
Február: Egészséges étkezés
Március: Relaxáció
Április: Takarítás, rendezés

Ami segíthet, az elszámolhatóság

Nagyban tud segíteni célunk elérésben az, hogy céljaink és terveink megosztásra kerülnek valakivel illetve valakikkel, így segítséget is kaphatunk annak elvégzésében. Ez lehet egy közeli személy, egy csoport, csatlakozhatunk egy közösséghez.

Az emlékeztetők

Szánjunk arra is időt, hogy felvesszük és beállítjuk azokat az emlékeztetőket, amelyek pályán tarthatnak minket akkor is, mikor lankad a figyelmünk és lelkesedésünk.

Mitől lesz valaki sikeres? Attól hogy akkor is elvégzi azt, amit előírt magának, mikor semmi kedve nincsen hozzá, így legyőzi a kényelmét. Vélhetően a lista, amelyet készítesz, olyan elemeket fog tartalmazni, amely valóban fontos Neked, így érdemes kitartani azok mellett, mert minőségi változást okozhatnak hosszú távon életedben, hiszen a változást sem remélhetjük egyik napról a másikra. Legyünk türelmesek és kitartók akkor is, mikor az idő vagy a hangulat ellenünk dolgozik.

Milyen emlékeztetők tarthatnak minket a pályán?

  • Digitális emlékeztetők: Napi vagy heti, lehet alkalmazás, naptár bejegyzés
  • Fizikai emlékeztetők: Apró kis cetlik egy-egy jól elhelyezett helyen, egy tárgy ami emlékeztet arra, mi is a mi célunk amit el akarunk érni, kikké is akarunk válni
  • Emberi emlékeztetők: Megkérhetünk valakit hogy segítsen nekünk abban, hogy időnként rákérdez, hogyan haladunk. Egy másik személy bevonása nagyban meg tudja erősíteni a cél elérésének esélyét, hiszen távol tart minket egy rossz érzéstől ha netán úgy kell reagálnunk, hogy nem tettük meg amit elterveztünk. Ha ez kevés, mert akár jót mosolyogva közöljük, hogy „na ez nem jött össze, már nem csinálom”, adjunk hozzá további fájdalmi pontot. Kössünk egy szerződést az adott személlyel (lehet erősen hangzik, de nagy segítség), miszerint ha nem tartjuk magunkat az adott ponthoz, akkor naponta, hetente, havonta X összeget átadunk neki.
  • Napi visszatekintés. Nézzük át a napunkat aszerint, milyen érzések voltak bennünk a céljaink kapcsán, egyfajta mentális visszatekintés. Írhatjuk ezt egy kis füzetbe, online naplóba. A napló, ha rögzítjük bele érzéseinket és eredményeinket, egy hatalmas segítség önmagunk jobb megismerésében és céljaink elérésében.
  • Heti visszatekintés: Nézzük át a hetünket, jó esetben mással vagy másokkal, mit sikerült tartani, esetleg mi nem ment, mit lehetne jobban a következő hétben.
  • Havi és időszaki visszatekintés: Egy emlékeztetőt is beállíthatunk minden hónap végére hogy áttekintsük, hogyan állunk éves terveinkkel, mivel hogyan haladtunk, ha nem haladtunk úgy, ahogyan szerettük volna, akkor min tudunk javítani azért, hogy közelebb kerüljünk céljaink eléréséhez, ha jól mentek a dolgok, akkor csak büszkék lehessünk magunkra.

Az emlékeztetők beállítása egy fontos dolog, nagyon javaslom.

Véleményem szerint ha ide eljutottál, akkor nincs is más hátra, mint a gyakorlatba ültetni a fentieket és megalkotni azokat a terveket és célokat, amelyekre a következő év során összpontosítani tudsz.

Submit a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

3 − 2 =