Önmagunk megismeréséhez vezető út

In Célok, Gondolkodásmód, Szokásaink

Photo by Clark Young on Unsplash

Görgess lejjebb

Mielőtt az elmét definiálnám a saját megélésem alapján, előtte ki kell térnem egy nagyon fontos témára az életben. Enélkül véleményem szerint nem lehetséges elérni a célunkat, nem fogjuk azt érezni, hogy sikeresek voltunk abban, amit csináltunk. Nem fogjuk érezni azt, hogy mi voltunk azok, akik irányítottuk a saját életünket ebben az apró szeletében. Ez a fontos valami, ami a sikerünk kulcsa, a gyakorlás.

A gyakorlás művészete

Ahhoz, hogy valamiben jók legyünk, hogy valami az életünk részévé váljon, a legfontosabb a gyakorlás. Lehet bármilyen szuper eszközünk, könyvünk, ha ezeket nem használjuk, vagy az ebben olvasottakat nem alkalmazzuk, akkor nem lesznek mások mint puszta tárgyak az életünkben. Ahhoz, hogy ezek az eszközök színekkel töltsék meg életünket, tennünk kell nap mint nap.

Szintén nagyon fontos tudnunk és éreznünk azt, hogy mennyire akarjuk a változást. Mennyi olyan apró kis része van életünknek, ahol szeretnénk változást. Szeretnénk valamit szokásunkká tenni? Dolgozzunk rajta, de legyünk türelemmel mind magunkkal, mind az újonnan tanultakkal szemben. Elegendő csak arra gondolnunk, mennyi olyan dolog van a világban, amely képes az egyik pillanatról a másikra létrejönni. Létezik olyan, hogy azonnal kinövő fa? Vagy olyan virág, amely egyik napról a másikra kibújik a földből majd 15 centiméter magasan megajándékoz bennünket egy virággal?

Bármit is tanuljunk, bármilyen eszközt is használjunk, azoktól nem leszünk profik abban. Az egyedüli módja az általunk fontosnak vélt dolgokban az, ha minden nap használjuk. Minden nap egy dicséret a gyerekünk számára idővel egy természetes folyamattá nőheti ki magát.

Photo by Katrina Wright on Unsplash

Mikor gyakorlunk valamit, és ahogyan írom ezeket a sorokat, természeténél fogva pozitív változásokra gondolok. Sajnos azonban elménk nem képes különbséget tenni jó és rossz közt, csak a gyakorlás az, amely mint alapján bármit is teszünk, követni fogja azt. Minél többet végzünk negatív szokásokat, abban éppen annyira jók leszünk, mint szeretnénk pozitív dolgokban.

A pozitív változások egyik velejárója az, hogy a környezetünkben élők számára is előnyökkel járnak. Ha mi tudunk fejlődni, abban kitartók és türelmesek leszünk, akkor ez a kölcsönhatás a környezetünket is érinteni fogja.

Az elme

Bármi, számunkra ismeretlen dolgot is vásároljunk, minden esetben megkapjuk a csomagolásban a használati útmutatót is. Ez nincsen azonban így az elménkkel kapcsolatosan. Ugyan nem mi vásároltuk, de megkaptuk azt a gondolkodó lényt, amely bennünk él nap mint nap, és valljuk be, nem nagyon tudjuk azt, hogyan működik, mégis ő az aki szinten mindent előállít amely körülvesz minket, ahogyan megjelenünk a mindennapjainkban.

A változáshoz vezető út első lépésének kell lennie az elménk megértése. Hiába akarunk változást az életben, ha ezt a részünket nem ismerjük. Miért fontos ez?

Ha értjük, hogyan működik az elménk, akkor tudjuk kontrollálni azt.
Ha tudjuk kontrollálni az elménket, akkor tudjuk irányítani is.
Ha tudjuk irányítani, akkor olyan életet alakíthatunk magunk számára, amilyet csak szeretnénk.

Az elme és a tudatosság

A mindennapjaink során hajlamosak lehetünk arra, hogy önmagunkat és viselkedésünket az aktuális állapotunkkal azonosítsuk. Például mikor szomorúnak érezzük magunkat, akkor szomorúak vagyunk? A válasz az, hogy nem. Ha idegesnek érezzük magunkat, akkor idegesek vagyunk? A válasz az, hogy nem.

Photo by Matt Briney on Unsplash

Az elménk olyan, mint egy nagy-nagy fiókos szekrény, amelynek apró kis rekeszei vannak. Ezek az apró kis rekeszek címekkel rendelkeznek, mint például idegesség, éhség, szomorúság, boldogság, egészség, fizika, biológia, éhség és még sorolhatnám.
A tudatosság az, amely mint egy fehér kis gömb megvilágítja ezáltal aktiválja azt a területet, amely az adott pillanatban hatással van ránk. Azonban ez a fehér kis gömb mozdítható. Idővel könnyedén át tudjuk mozgatni az idegesség kis rekeszből a boldogság rekeszbe, ekkor válunk tudatossá az aktuális állapotunk kapcsán.

Gyakorlás

Az első héten két kis feladat van, amelynek elvégzése segít minket ezen az úton elindulni.

Az első segít bennünket abban, hogy azonosítsunk olyan kis mintázatokat, amelyeken szeretnénk változtatni, a második pedig segít abban, hogy a mindennapok során megfigyeljük a tudatosságunkat és az elménket. Ajánlott egy kis füzetbe írni a minket ért tapasztalásokat a mindennapok során, mind pedig a haladásunkat.

Első feladat (elegendő egyszer átmenni a lenti folyamaton)

  1. lépés – 1 apró kis szokás, amelyet szeretnénk kialakítani vagy változtatni azon. (Új szokás kialakítása elsőre könnyebb, ezért érdemes ezzel kezdeni, pl. minden nap 15 perc olvasás, minden reggel bizonyos időpontban való ébredés).
  2. lépés – Olyan szokásunk esetén, amelyet szeretnénk megváltoztatni, azok pontosan mikor jelentkeznek? Pl. Telefontól való függőség megszüntetése – minden reggel mikor felkelek, egyből a telefonomat nyomogatom…, kevesebb csokoládé evése – délelőtt folyamán egyszer csak azt veszem észre, hogy csokoládét eszem..
  3. lépés – Ha már tudjuk mikor jelentkezik, ismerjük a mintázatunkat, akkor most azt írjuk le, hogy miként fogunk reagálni, mit fogunk másként csinálni, pl minden reggel mikor felébredek, felülök az ágyban és tudatosítom magammal, hogy a következő 30 percben nem nyúlok a telefonhoz … , Rájöttem, hogy azért eszem csokit, mert reggelente veszek, így előttem van. Holnaptól nem teszek az asztalomra csokit, helyette egy alma fog ott várni.

A második feladat

A napok során 3 alkalommal megfigyelni azt, merre halad az elme és a tudatosság. Rendkívül fontos azt megfigyelni, merre is mozog a tudatosságunk, hogy megértsük és kontrollálhassuk azt. Ehhez keressünk olyan minden nap ismétlődő feladatot, ahol meg tudjuk figyelni önmagunkat. Pl. a zuhanyzás során merre járnak gondolataink, mely területeket világítjuk meg? Vagy a reggeli munkába menés során, milyen gondolatok és területek azok, amelyek uralkodók. Mit érzünk ekkor? Meg tudjuk fogalmazni azt, hogy pontosan miért érezzük azt amit érzünk, vagy miért gondoljuk azt amit gondolunk?
Ha megvan az a 3 cselekedet, ahol ezt azonosítani tudjuk, akkor kezdjük el 67 napon keresztül követni azt, hogy mennyire tudjuk ezt alkalmazni, később még építünk mellé továbbbi szép virágokat is 🙂

Submit a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

nyolc + öt =